BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fikir-fikirkan lah

"Don't make promise when you are in JOY,
Don't reply when you are SAD,
Don't take decision when you are ANGRY,"

Think twice, Act wise...

.:Lagu2 hati:.

Friday, December 25, 2009

"mengumpat"

ni perkataan len bg 'gossip' la..
tbe2 arini ak terpanggil nak tlis psl mende ni..
dr skolah smpai la ak masuk University skrg, aktiviti ni mmg slalu ak lihat dan dgr..
org ni ckp org ni wat ni la,
org ni ckp org ni wat tu la,
mcm2 r..
smpai kadang2 org pggl sape yg bnyk cte tu 'library bergerak'
tp, salahke hah ngumpat a.k.a gossip ni senarnye??
hm..cbe kte try tgk dr perspektif si pengumpat ni dlu..

"ala, kitorg bkan ngumpat, kitorg ckp mende benar je"
"ni sume utk pengajaran la"
"kitorg2 je taw, bkan sme org taw"

ok la, kalo kte fikir logik, mmg ni yg akan kte terfikir pun..
tp, cbe kte tgk dr pandangan org yg diumpat.
adakah kte akan ske org ngumpat psl kte??
adakah kte selesa ble org taw sme kelemahan n kesalahan kte pstu pandang slack kat kte??
konfem la org yg normal xnak sme ni..
kte mesti nak kte n tuhan je taw apa rahsia n kelemahan kte..
so, pandai2 la menilai pros and cons ngumpat a.k.a gossip ni ek..

Rasulullah pernah bersabda:

'sesiapa yang menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aib nya di dunia dan akhirat"

(Hadis Riwayat Muslim)

so kwn2, kalo korg nak Allah tutup aib korg di dunia dan akhirat, benti2 la ngumpat tu..
xde faedah nye..
buang air liur korg je..
bek pg baca Al- Quran..
lg bnyak faedah...

P/S: ak nak ucapkan tahniah bg junior2 ak yg dpt 9A n 8A dlm PMR..
n wat sape2 yg dpt 7A kebawah, jgn la sdey.
ade hikmah Allah wat cmtu.
Yg pentg, yakin dan redha lah dgn setiap ketentuan Allah.
sesungguhnya Allah merancang sesuatu yg lbih baik utkmu dimasa akan dtg.
bak kata kwn ak: "what past is past, cheer up and stand up for tomorrow!"

3 yg prihatin:

Fatin Inani said...

marila menutup keaiban org..
*insaf*

nj said...

alaaaa, eshad. aku tau kau tujukan kat aku. haha. :DD
ok2, lepas ni zip mulut.

terima kasih, weyh.

"you know you love me, xoxo"
(Gossip Girl)

bagaikanputeri said...

"Sesiapa yang menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat".

wauu. satu tamparan kena tepat pada muka. haha. susah tu nak tutup keburukan org lain. lagi2 kalau kita kenal perangai seseorg tu yg mcm HANTU, tapi org lain dok puji kata org tu bagus. mesti kita mcm nak je bgtahu "isk, dia tu kan sebenarnya bleeeep bleeeep bleeeep..". tapi, Allah dah janji kan nak tutup aib org yg menutup aib saudara seIslamnya. disebabkan benda tu susah nak buat la Allah beri jaminan besar mcm tu. susah nak buat, tapi tak mustahil. the harder it gets, the bigger the reward will be, insyaallah. :D